درباره ورزش تیراندازی با کمان تحقیقات زیادی شده و  گفته میشود که این ورزش نسبت به خیلی از ورزشهای دیگر برای بدن مفیدتر است.در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از فواید این ورزش آشنا کنیم , لطفا با ما همراه باشید :

  1. اعتماد به نفس :

در این ورزش شما می توانید با خود و با دیگران به رقابت بپردازید.اما تیراندازی با کمان فقط هدف گیری نیست. تیراندازی کردن و تمرین فرم صحیح ایستادن، اعتماد به نفس شمار ا تقویت می کند.

  1. تمرکز :

کمانداران یاد می گیرند که چگونه تمامی حواس خود روی فرمشان متمرکز کنند و همچنین بر نحوه ی ریلیز خود (رها کردن تیر) به صورت مداوم، تمرکز دارند.در اثرتمرین تیراندازی با کمان، شما می توانید در زمینه های زندگی خویش تمرکز بیشتری داشته باشید.شرکت در مسابقات مختلف این رشته،شما را برای قرار گیری در موقعیت های پرفشارآماده می کند.

  1. آرامش :

رها کردن تیر،تماشای پرواز تیر و به هدف نشستن تیر باعث کاهش استرس می شود.یادگیری تمرکزبر روی استیل تیراندازی با کمان و تمرین افزایش قدرت عضلات و بالا رفتن اعتماد به نفس و همچنین سرگرم شدن در این ورزش، استرس افراد را کاهش می دهد.

  1. تمرین

علاوه براینکه کشیدن کمان عضلات بالا تنه را تقویت می نماید.عضلات پاها نیز بر اثر راه رفتن تقویت می شوند. حرکت برای درآوردن تیر از فیس یا حرکت بین ایستگاه های تیراندازی در فیلد و تری دی یک نوع تمرین راه رفتن است.به گفته ی متخصصین کشیدن کمان در هر نیم ساعت ۱۴۰ کالری می سوزاند.راه رفتن با سرعت ۳٫۵ مایل در ساعت نیز همان کار را برای بدن انجام می دهد.

  1. قدرت :

شما بازو،دست ها، سینه و شانه های خود را به نسبت مساوی تقویت می کنید.با افزایش پونداژ کمان، شما هم زمان مهارت و قدرت خود را افزایش می دهید.

  1. هماهنگی

برای پرتاب یک تیر، اتفاقات بسیاری می افتد.گرفتن کمان،کشیدن زه،تقسیم فشار روی پاها،تمرکز،نگاه کردن و… بسیاری از این اتفاقات درچند ثانیه اتفاق می افتد! تمرین هماهنگی و سازگاری، تیراندازی شما را غریزی تر می کند.در واقع این عمل در حافظه ی عضلات شما ذخیره می شود.!

لازم است در این خصوص مواردی را به اختصار توضیح دهیم:

بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند ، تیر اندازی با کمان نزدیک به ۷۰% آن تمرکز، ۲۰%تا ۲۵ % توان بدنی (تمرینات بدنی) و ۱۰% تا ۵% آن تکنیکی است. از این رو تمرینات را بر اساس آن تنظیم می کنند

مغز از دو نوع سلول تشکیل یافته است. نوع اول نورون‌ها یا سلول های عصبی هستند که در زمان جنینی تشکیل شده و پس از تولد بر مقدار آن‌ها افزوده نمی‌شود. اما فعالیت‌های ذهنی می‌تواند آنها را پربارتر و حجیم‌تر کند.

نوع دوم سلول‌های پشتیبان یا نوروگلیا هستند. نوروگلیا بافت پیوندی است که بافت عصبی را حمایت می کند و کار تغذیه و بازسازی اندامک‌های نورون‌ها را به عهده دارند و بر خلاف نورون‌ها می‌توانند تا لحظه مرگ تکثیر پیدا کنند. با حجیم‌تر شدن نورون‌ها، تعداد سلول‌های پشتیبان زیاد شده و با افزایش آن‌ها، نورون‌ها قابلیت بیش‌تری پیدا می‌کنند. مثلاً مغز انیشتین علاوه بر چین و شکنج‌های عمیقی که دارد حاوی سلول‌های حمایت‌گر بسیار زیادی نیز هست. مثال دیگر مغز راننده‌های کامیون یا تاکسی است؛ آن قسمت از مغز که مربوط به نقشه‌یابی فضایی است، در این افراد رشد بیش‌تری داشته و دارای سلول‌های حمایت‌گر بیش‌تری است.

دانشمندان یک موسسه تحقیقات بیولوژیک دریافتند که ورزش‌کاران (حتی غیرحرفه‌ای‌ها) خیلی باهوش‌تر از افرادی هستند که یک گوشه نشسته و درچت رومها وقت می‌گذرانند.

یکی از علتها گردش خون منظم این افراد است. همچنین ورزشکاران رشته تیراندازی با کمان دارای تمرکز بسیار بالاتری هستند علت این امر هم این است که در تیراندازی با کمان به همان اندازه که از نیروی فیزیک بدنی برای کشش کمان استفاده میشود از نیروی ذهنی هم برای تمرکز روی هدف استفاده می شود.

تاریخچه

تیراندازی با کمان ورزشی است کم خطر، سرگرمی مفید برای همه سنین و آسان جهت یادگیری و باعث افزایش تمرکز و مهارت تعیین هدف می شود و این ورزش از ورزش های توصیه شده پیامبر اسلام نیز می باشد. تمرینات بدنی کافی در جهت کسب حالتهای خوب بدنی امری کاملاً ضروری می باشد. اگر فرد از لحاظ بدنی فعال نباشد نمی تواند از کمان خود انتظار داشته باشدکه در تمام طول مسابقه در دستهایش محکم و بدون لرزش باقی بماند.

فعاليت در رشته ورزشی تيرندازی با کمان با دو نوع سلاح در جهان متداول است، يکی کمان ريکرو و ديگری کمان کامپوند.

ریکرو: شکل ساده، ابتدائی و سنتی کمان را ريکرو می نامند که از قديم الايام مورد استفاده قرار می گرفت و همچنان در ورزش تيروکمان کاربرد دارد و در تمرينات و مسابقات ورزشی از آن استفاده می گردد.

 کامپوند: نوع پيشرفته کمان را کامپوند می نامند که به وسيله ادوات مکانيکی مجهز شده است.

تیراندازی با کمان در پارالمپیک(مسابقه معلولین)

ورزش تير و کمان بيش از 30 سال در مسابقه پارالمپيک (مسابقه معلولين) قدمت دارد برنامه های پارالمپيک شامل دوبل، انفرادی، و تيمی است که امتياز بندی مسابقه دقيقا شبيه بازيهای المپيک (بازي های افراد سالم) است مسابقات با کمی تغييرات زير نظر فدراسيون بين المللی تير و کمان برگزار می شود. مسابقه پارالمپيک شامل ورزشکاران فلج مغزی، آسيب نخاعی، معلولين خفيف (دست و پا) و قطع عضوها می شود. گرچه معلولين ديگر نيز از اين رشته ورزشی لذت می برند. ورزشکاران معلول اولين بار در بازی های استوک مندويل در سال 1948 در مسابقه تيروکمان شرکت کردند و هم اکنون 37 کشور در بازی های پارالمپيک شرکت می کنند .

ورزشکاران معلول و جانباز در مسابقات تير و کمان بصورت ايستاده يا بر روی ويلچر می توانند در مسابقه شرکت کنند و در كل در سه نوع کلاسبندی تقسيم می شوند .

تیراندازی با کمان در المپیک

رشته تير و كمان از همان دوره های نخست المپيک موردتوجه ويژه مسئولان برگزاری اين تورنمنت كه بيانگر ارزش ويژه آن است، قرار گرفت. ورزش تير و كمان در المپيک 1900 ،1904، 1908و 1920 برگزار شد كه در اين سال ها «هوبرت فن اینیس» با كسب شش مدال طلاو سه نقره نام خود را بر سر زبان ها انداخت. ورزش تير و كمان پس از وقفه ای طولانی در المپيک1972 مطرح شد و از المپيک1988 بود كه تيم ها تلاش فراوانی برای كسب مدال های اين رشته به خرج دادند. در المپيك1996ركورد بيننده تلويزيونی برای اين رشته شكست.

فدراسیون جهانی فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان

فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان (World Archery Federation) نهاد اصلی اداره کننده و برگزاری مسابقات ورزش تیراندازی با کمان در جهان است.

این سازمان در سال 1931 تأسیس شده و مقر آن در لوزان، سوئیس است. فدراسیون جهانی تیراندازی مسابقات تیراندازی با کمان در بازی‌های المپیک تابستانی، مسابقات قهرمانی تیراندازی با کمان جهان و جام جهانی تیراندازی با کمان را برگزار می کند.